خانه » رساله » اجیر گرفتن برای نماز ( آیت الله سیستانی )

اجیر گرفتن برای نماز ( آیت الله سیستانی )

1542 – بعد از مرگ انسان , مى شود براى نماز و عبادتهاى دیگر او که در زندگى بجا نیاورده , دیگرى را اجیر کنند , یعنى به او مزد دهند که آنها را بجا آورد.
و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحیح است .
1543 – انسان مى تواند براى بعضى از کارهاى مستحبى مثل حج و عمره و زیارت قبر پیغمبر و امامان علیهم السلام , از طرف زندگان اجیر شود , و نیز مى تواند کار مستحبى را انجام دهد , و ثواب آن را براى مردگان یا زندگان هدیه نماید.
1544 – کسى که براى نماز قضاى میت اجیر شده , باید یا مجتهد باشد یا نماز را بر طبق تقلید صحیح انجام دهد.
یا آن که عمل به احتیاط کند در صورتى که موارد احتیاط را کاملا بداند.
1545 – اجیر باید موقع نیت , میت را معین نماید و لازم نیست اسم او را بداند , پس اگر نیت کند از طرف کسى نماز مى خوانم که براى او اجیر شده ام کافى است .
1546 – اجیر باید عمل را به قصد آنچه در ذمه میت است به جا آورد و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى او هدیه کند کافى نیست .
1547 – باید کسى را اجیر کنند که اطمینان داشته باشند عمل را انجام مى دهد.
1548 – کسى را که براى نمازهاى میت اجیر کرده اند , اگر بفهمند که عمل را بجا نیاورده یا باطل انجام داده , باید دوباره اجیر بگیرند.
1549 – هرگاه شک کند که اجیر عمل را انجام داده یا نه , اگر چه بگوید , انجام داده ام , ولى اطمینان به گفته او نباشد , باید دوباره اجیر بگیرد.
و اما اگر شک کند که عمل او صحیح بوده یا نه , مى تواند بنابر صحت آن بگذارد.
1550 – کسى که عذرى دارد مثلا با تیمم یا نشسته نماز مى خواند مطلقا بنابر احتیاط نمى شود براى نمازهاى میت اجیر کرد , اگر چه نماز میت هم همان طور قضا شده باشد.
1551 – مرد براى زن و زن براى مرد مى تواند اجیر شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز باید اجیر به تکلیف خود عمل نماید.
1552 – در قضاى نمازهاى میت ترتیب واجب نیست مگر در نمازهایى که اداء آنها ترتیب دارد , مثل نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشا از یک روز چنان که سابقا گذشت .
1553 – اگر با اجیر شرط کنند که عمل را به طور مخصوصى انجام دهد باید همان طور بجا آورد , و اگر با او شرط نکنند , باید در آن عمل به تکلیف خود رفتار نماید , و احتیاط مستحب آن است که از وظیفه خودش و میت هر کدام که به احتیاط نزدیک تر است , به آن عمل کند , مثلا اگر وظیفه میت گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه بوده و تکلیف او یک مرتبه است , سه مرتبه بگوید.
1554 – اگر با اجیر شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند , باید مقدارى از مستحبات نماز را که معمول است بجا آورد.
1555 – اگر انسان چند نفر را براى نماز قضاى میت اجیر کند , بنابر آنچه در مساله ( 1552 ) گفته شد لازم نیست براى هر کدام آنها وقتى را معین نماید.
1556 – اگر کسى اجیر شود که مثلا در مدت یک سال نمازهاى میت را بخواند و پیش از تمام شدن سال بمیرد , باید براى نمازهایى که مى دانند بجا نیاورده , دیگرى را اجیر نمایند , و اگر احتمال مى دهند که بجا نیاورده بنابر احتیاط واجب نیز اجیر بگیرند.
1557 – کسى را که براى نمازهاى میت اجیر کرده اند , اگر پیش از تمام کردن نمازها بمیرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد , چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند , مى توانند اجره المسماى باقى مانده را گرفته یا آن که اجاره را فسخ نمایند , و اجره المثل او را بدهند و اگر شرط نکرده باشند که خودش بخواند باید ورثه اش از مال او کسى را اجیر بگیرند اما اگر نداشته باشد بر ورثه او چیزى واجب نیست .
1558 – اگر اجیر پیش از تمام کردن نمازهاى میت بمیرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد , بعد از عمل به دستورى که در مساله قبلى ذکر شد.
اگر چیزى از مال او زیاد آمد , در صورتى که وصیت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند , براى تمام نمازهاى او اجیر بگیرند , و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند.


الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج به حق زینب کبری سلام الله علیها

حتما ببینید

فتوای امام خامنه ای درباره روزه ماه رمضان در شرایط کرونا

پرسش و پاسخ به شرح زیر است: سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *